Alle børn skal opleve anerkendelse.
I Skovparkens Børnehus definerer vi anerkendelse med, at alle børn skal vide at de er værdifulde som de mennesker de er.
Det er vigtigt fordi anerkendelse er med til børnenes identitetsdannelse og med til at styrke deres selvværd. For hver gang børnene oplever anerkendelse, vokser deres selvværd og det kan betyde, at børnene tør mere i deres dagligdag, bliver mere modige til at prøve nye ting.
Anerkendelse bidrager til at de voksne har fokus på barnets individuelle styrker, ressourcer og kvaliteter, som er lig med at det er i orden at være det menneske vi er. Det at bliver anerkendt af andre, betyder ikke at der altid skal siges ja, der er grænser for hvad der kan anerkendes.
Børnene skal opleve positivt kontakt fra andre børn, forældre og personale, fordi det er med til at styrke børnenes selvværd og børnenes tro på at de er ok, som de mennesker de er.
Når børn har et godt selvværd, har de lettere ved at indgå i institutionens aktiviteter og forskellige læringsmiljøer. Børnene har lettere ved at indgå i og danne relationer med andre mennesker.
Hvilke handlinger skal der til fra de voksne for at børn oplever sig anerkendt:
∙ Personalet skal anerkende forældre og deres forskelligheder – møde dem der hvor de er – omsorg gennem forældrene til børnene
∙ Vi skal tale på en anerkendende måde til og om andre – børn/børn imellem og voksen/voksen imellem
∙ Børnene skal møde positiv kontakt og guidning fra de voksne
∙ Vise børnene at de er ok ex. gige high-five, tommel op, se dem, dejligt du kommer i dag
∙ Vise børnene at de er ok som de er fremfor på deres handlinger
∙ Bruge små filmklip til at tale om egne handlinger, børn og pædagogik for at ændre på praksis
∙ Ændre sproglige tilgange til børnene ved at kommentere, benævne handlinger og følelser, spejle børnene, fremfor at stille for mange spørgsmål
∙ Give børnene handleanvisninger med jeg-sprog og Marte Meo vendinger for at minimere det adfærdsregulerende sprog ex. schyyyy, hold op, lad vær, skal, ikke, stop (ord ud af vores sprogbrug)