Alle børn skal opleve at være en del af et positivt fællesskab

Alle børn skal opleve at være en del af et positivt fællesskab.

Alle børn skal hver dag i Skovparkens Børnehus opleve at have været en del af et positivt fællesskab enten med andre børn eller sammen med voksne. Et fællesskab er en samling af mennesker som bindes sammen af noget, de har til fælles og mennesker lærer gennem deltagelse i de fællesskaber, som vi selv er med til at danne.

Børns deltagelse i fællesskaber er vigtige, fordi det er her børnene har mulighed for at udvikle sig og få styrket deres selvværd. Det er i fællesskaber der sker læring og fællesskaber er båret af relationer barn/barn og barn/voksen imellem. Derfor er det godt, at børnene færdes i forskellige former for fællesskaber, det kan være det lille fællesskab to og to til det meget store fællesskab med hele institutionen. Det kan være et fællesskab børnene selv vælger til og det kan være et fællesskab de voksne har bestemt, børnene skal være en del af i et givet tidsrum.

Fællesskaber gavner børnenes trivsel og udvikling ved at de lærer at tro mere på sig selv og egne evner, det at opleve at vi kan bruges er en gevinst for en selv samt for andre. Børns deltagelse i fællesskaber er medvirkende til at styrke deres sociale kompetencer og personlige alsidige udvikling.

Børnene lærer at invitere sig selv ind i et eksisterende fællesskab og åbne et eksisterende fællesskab for andre der gerne vil ind. Børnene lærer hvad turtagning er og får mulighed for at høre, at andre kan få en ide som kan være bedre end ens egen.

Via fællesskaber lærer børnene om egen og andres grænser, det er ok at sige ja og nej på en ordentlig måde og børnene lærer at acceptere at få et nej. Børnene lærer, at det er ok at trække sig fra fællesskabet. Det at få lov til at trække sig kan være med til at give det overskud, der skal til for igen at deltage i fællesskabet.

Hvilke handlinger skal der til fra de voksne for at børn kan opleve at være en del af et positivt

fællesskab:

∙ De voksne skal rammesætte mulighed for små og store fællesskaber

∙ Have opmærksomhed på gode og dårlige børnefællesskaber og handle på det de ser

∙ Guide børnene til at være en del af et fællesskab samt rammesætte de gode fællesskaber for børnene

∙ Godt voksenfællesskab præget af samarbejde for at være rollemodel for børnene

∙ Voksne give tryghed og omsorg til børnene for at børnene kan indgå i fællesskaber

∙ Have øje for værdien af forskellige fællesskaber – børn kan forskellige ting i forskellige fællesskaber

∙ Give børnene plads og rum til at være med i fællesskaber i mindre og større grad

∙ Voksne indgå i børnefællesskaber for at kunne invitere børn ind i et fællesskab (vejledt deltagelse).

Lege børnene ind i en leg eller fællesskab enten ved selv aktivt at gå med ind i legen eller starte en leg selv med et barn, som kan være inviterende for andre at komme med ind i