Alle børn skal opleve nærvær

Alle børn skal opleve nærvær.

Alle børn skal opleve nærvær hver dag, nærvær i relationen mellem voksen/barn og barn/barn. Det er i samspillet med andre, at der er grobund for trivsel, udvikling og læring. For at sikre børnenes trivsel i børnehaven, skal den voksne have fokus på nærværet med forældre i afleverings- og hentetiden, det kan være alt fra et nik til en længere snak.

I strukturerede aktiviteter i forskellige børne- og voksenfællesskaber i løbet af en dag, er der rig mulighed for at den voksne er nærværende i samspil med børn og børnene kan opleve nærvær i samspil med andre børn. Når børn oplever det gode nærvær i deres relationer, er det grobund for at kunne fordybe sig i en aktivitet eller god leg.

I børnenes frie tid skal de voksne være, hvor børnene er, når de voksne er tæt på giver det mulighed for at guide og støtte børnene. Være tæt på kan defineres ved enten at gå foran, være ved siden af, være bag ved eller deltage aktivt i børnenes frie leg.

Når børnene oplever nærvær og er i samspil med andre, er det en god forudsætning for læring eksempelvis sociale og personlige kompetencer. Det gode nærvær er kendetegnet ved at voksne er tilstede i nuet, fremfor at have gang i mange ting på samme tid.

Nærværende voksne positionerer sig i forhold til hinanden via formelle aftaler og aftaler der laves over en dag og de voksne have tillid til at aftaler om hvor hinanden er overholdes. Nærværende voksne foretager mange prioriteringer over et længere tidsperspektiv og nu og her prioriteringer i løbet af dagen.

Nærvær kan være et splitsekund, hvor den voksne og barnet har god kontakt, nærvær kan være over længere tid i en aktivitet.

Hvilke handlinger skal der til fra de voksne for at børn oplever nærvær:

• Børnene indgå i forskellige fællesskaber hvor forskellig betyder sammensætning af grupper med forskellige børn og voksne plus små og store fællesskaber

• Voksne være tilstede/nærværende sammen med børnene uden forstyrrelser

• Voksne positionerer i forhold til hinanden (fordybelsesvoksen og overbliksvoksen)

• Voksne prioriterer hvad er vigtigt lige nu med børnene som udgangspunkt

• Voksne placerer sig strategisk i forhold til hvor børnene er

• Voksne deltager aktivt i strukturerede aktiviteter med børnene

• Voksne deltager aktivt i børnenes frie tid eksempelvis ved at sætte lege i gang eller deltage i børnenes lege og børnenes univers

• Voksne være tæt på børnene for at kunne guide/støtte når det er nødvendigt

• Møde børn, forældre og kolleger positivt hver dag

• Voksne ser, hører og husker alle børn anerkendende • Voksne giver knus og kram